מדריכים

אחיזת האקדח: יש מצב שאתם עושים זאת לא נכון

לאופן שבו אתם מחזיקים את האקדח, יש השפעה עצומה על איכות הירי שלכם. לא רק בדיוק כתוצאה מהיציבות, אלא גם במניעת מעצורים מיותרים
25/06/2026

// כתב:

עידן מגלד

// צילום:

קובי ליאני

שתפו את הכתבה:

כנסו והרשמו למועדון החברים של ISRAEL BALLISTICS

עקבו אחר ערוץ היוטיוב של ISRAEL BALLISTICS

אם יש נושא אחד שחוזר על עצמו כמעט בכל אימון, כמעט בכל מקצה וכמעט אצל כל יורה מתחיל, ולפעמים גם אצל כאלה שכבר צברו מספיק שעות מטווח כדי לפתח דעה נחרצת על כל דבר, כולל צבע של הקלת״זים במטווח, זה נושא האחיזה. אחיזה נכונה היא הבסיס לשליטה באקדח. היא משפיעה על הרתע, על המהירות שבה חוזרים לכוונות, על הדיוק, על הירי העקבי, ועל כמות הפעמים שבהן אנחנו אומרים לעצמנו: "מוזר, באימונים זה עבד יותר טוב".

ועדיין, למרות כל מה שאנחנו יודעים היום, אפשר לראות במטווח לא מעט שיטות אחיזה שהיו צריכות להישאר איפשהו ליד הטלפונים עם החוגה, מכשירי הפקסימיליה והמשפט "תן לי כמה דקות, אני צורב דיסק”. אז בואו נדבר על שתי טעויות נפוצות במיוחד.

תודה לבני אסרף מ-B-GUN על ההשתתפות בכתבה

אחיזת Tea Cup
אחיזת Tea Cup

אחיזת Tea Cup: המלצר המצטיין

זאת כנראה אחת הטעויות המוכרות ביותר בעולם הירי. באחיזה הזאת, היד היורה מחזיקה את האקדח, והיד התומכת נמצאת מתחת לידית האחיזה, כאילו היא מגישה למישהו כוס תה, עוגייה קטנה, ואולי גם חשבון בסוף. מכאן מגיע השם: Tea Cup. על הנייר זה נראה אלגנטי.  בפועל, היד התומכת בעיקר נראית כאילו היא הגיעה לאירוע הלא נכון.

הבעיה המרכזית היא שהיד התומכת לא באמת תומכת. להפך, היא כמעט לא עושה את העבודה שבשבילה הבאנו אותה מלכתחילה. בירי אקדח, חלק משמעותי מהשליטה ברתע מגיע דווקא מהיד התומכת. ברגע שהיא עוברת לתפקיד של מגש, היא מפסיקה להשתתף במאמץ, ובמקום לעזור לשלוט באקדח, היא בעיקר מעניקה לו תמיכה רגשית.

והאקדח, חשוב לומר, לא מתרגש מתמיכה רגשית, הוא מתרגש מפיזיקה. בזמן הירי, הרתע פועל בעיקר לאחור ולמעלה. כשהיד התומכת נמצאת מתחת לידית האחיזה, היא כמעט לא מסוגלת לשלוט בתנועה הזאת בצורה יעילה. התוצאה בדרך כלל תהיה:

  • יותר קפיצת לוע
  • חזרה איטית יותר לכוונות
  • פחות שליטה בירי מהיר
  • יותר עומס על היד היורה
  • ויותר רגעים שבהם היורה מסתכל על המטרה כאילו היא זזה לבד

אם כבר הבאתם יד נוספת למסיבה, כדאי שהיא גם תשתתף בריקודים ולא תעמוד בצד עם מגש כמו ילד שעובר חרם כיתתי ועדיין מנסה להיות אחראי על הכיבוד

האחיזה המוסדית
האחיזה המוסדית

האחיזה המוסדית: אגודל על אגודל

מי שעבר הכשרות ישנות, או שירת במסגרות מסוימות, כנראה מכיר את השיטה הזאת היטב. האגודל של היד התומכת מונח מעל האגודל של היד היורה, בצורה שנחשבה במשך שנים רבות לאחיזה הנכונה. עכשיו, חשוב להיות הוגנים:  לא בטוח שנכון לקרוא לשיטה הזאת “טעות” במובן הקלאסי. האקדח יירה.  הכדור יצא.  אף אחד לא יתעלף במקום.

אבל האם זו השיטה היעילה ביותר ביחס למה שאנחנו יודעים היום? כנראה שלא. האחיזה הזאת לא נולדה במקרה. היו לה סיבות טובות: היא פשוטה יחסית ללימוד, קלה להטמעה בקבוצות גדולות, ומקטינה את הסיכוי ללחיצות לא רצויות על פקדי האקדח, כמו עצר המחלק או לחצן שחרור המחסנית.

כלומר, היא לא הייתה טיפשית. היא פשוט הייתה פתרון טוב לתקופה מסוימת. וכמו הרבה דברים שפעם נחשבו רעיון מצוין – טלפון חוגה, צביקה פיק, אנטנות נשלפות וסנדלים עם גרביים, גם כאן העולם התקדם. (לגבי הטלפון, סתם צחקתי, זה היה מעולה). הבעיה באחיזה הזאת היא שהיא מרחיקה חלק מהיד התומכת מהאקדח ולא מנצלת את מלוא היכולת שלה. במקום למלא כמה שיותר שטח פנוי על ידית האחיזה וליצור מגע משמעותי, היד התומכת מאבדת מגע בדיוק במקום שבו היא יכולה לתרום הכי הרבה. התוצאה:

  • פחות שליטה ברתע
  • פחות יציבות
  • פחות שטח מגע עם האקדח
  • יותר מאמץ מהיד היורה
  • ותחושה כללית של “אני עובד קשה, אבל לא בטוח שהאקדח קיבל את המייל”.

החדשות הטובות הן שהאקדח עדיין יירה. החדשות הפחות טובות הן שהפיזיקה לא באמת מתרשמת מוותק, מדרגות, סיכות, פאצ’ים, או מהמשפט “ככה לימדו אותנו”.

האחיזה המודרנית
האחיזה המודרנית

אז איך נראית אחיזה מודרנית?

המטרה פשוטה: לייצר כמה שיותר שטח מגע בין שתי כפות הידיים לבין האקדח.

היד היורה עולה גבוה ככל האפשר מתחת לציר הקנה. כרית היד התומכת נכנסת וממלאת את השטח הפנוי שנשאר על ידית האחיזה. שני האגודלים מופנים קדימה, כאשר האגודל של היד התומכת נמצא קדימה יותר והאגודל של היד היורה “רודף” אחריו.

כאשר היד התומכת נכנסת עמוק יותר לאחיזה, יותר שטח מכף היד שלה בא במגע עם האקדח. המשמעות היא יותר שליטה, פחות תנועה מיותרת ופחות תחושה שהאקדח מנהל את האירוע ואתם רק הוזמנתם לצפות. בסופו של דבר, האקדח לא יודע כמה שנים אתם יורים ולא איפה שירתתם. הוא יודע דבר אחד: כמה טוב אתם מצליחים לשלוט בו בזמן הירי.

כאשר יש יותר שטח פנים שנוגע באקדח, מקבלים בדרך כלל:

  • יותר יציבות
  • פחות תנועה מיותרת בזמן הרתע
  • חזרה מהירה יותר לכוונות
  • שליטה טובה יותר בירי המשכי
  • יכולת לבצע יריות עוקבות בצורה מהירה ועקבית יותר
  • פחות ויכוחים עם כוח המשיכה, הרתע והאגו

וכאשר זה מבוצע נכון, מרגישים את ההבדל די מהר:

  • פחות רתע מורגש
  • פחות קפיצת לוע
  • חזרה מהירה יותר לכוונות
  • ירי מהיר ועקבי יותר
  • ופחות צורך להאשים את התחמושת, האקדח, התאורה, מזג האוויר או “היום פשוט לא אכלתי טוב”

“ככה אני אוחז”

אחד המשפטים שאני שומע הכי הרבה במטווח הוא: “כן, אני יודע… אבל ככה אני אוחז.” ולמען האמת, קשה מאוד להתווכח עם הטיעון הזה, כי הוא נכון. באמת ככה אתה אוחז. השאלה היא לא האם זו האחיזה שלך, השאלה היא האם זו האחיזה הכי טובה עבורך. וזה כבר סיפור אחר.

אם כולנו היינו נשארים עם ההרגל הראשון שאימצנו, היינו עדיין יורים כמו ביום הראשון בקורס, נוהגים כמו בשיעור הנהיגה הראשון ומקלידים עם אצבע אחת תוך כדי שאנחנו מחפשים את האות ״ח״ כבר שלוש דקות. (נשבע שהיתה ח' פה פעם).

המטרה באימונים היא לא להוכיח שמישהו טועה, המטרה היא להיות טוב יותר מההוא עם הבול שיורה בעמדה לידך. לכן, גם אם אחיזה מסוימת מרגישה לנו טבעית, נוחה או “ככה אני רגיל”, תמיד כדאי להיות פתוחים לבדוק משהו אחר. לא להאמין אוטומטית, לא להתווכח עקרונית, פשוט לבדוק.

מה אומרת המטרה?  מה אומר ה-pact?, מה קורה לחזרה לכוונות? מה קורה בירי המשכי? לפעמים שינוי קטן במקום היד התומכת, בזווית האגודלים או בכמות הלחץ שאנחנו מפעילים על האקדח יכול לייצר שיפור משמעותי יותר מכל אביזר חדש שקנינו. ובניגוד לכוונת חדשה, הדק חדש או עוד תירוץ חדש, השיפור הזה לא עולה כסף. אולי קצת זמן. אולי קצת תרגול. אולי קצת “שמן מרפקים”. אבל יחסית לשלושה שקלים לכדור, מדובר במבצע לא רע.

אחיזה נכונה באקדח

פשוט תאחזו נכון

אחיזה היא אחד הדברים הבסיסיים ביותר בעולם הירי, אבל גם אחד הדברים שמשפיעים הכי הרבה על התוצאה. הרבה מהטעויות שאנחנו רואים במטווח לא נובעות מחוסר ניסיון, מחוסר רצינות או מחוסר יכולת. ברוב המקרים מדובר פשוט בהרגלים ישנים שעברו מיורה ליורה במשך שנים, כמו מתכון משפחתי, רק עם קצת יותר רתע ופחות קינמון.

אם אתם מזהים את עצמכם באחיזת Tea Cup או באחיזה המוסדית, אין צורך להיעלב. אתם לא לבד. רובנו אימצנו בשלב כזה או אחר הרגלים שהיו נראים לנו הגיוניים לגמרי, עד שמישהו שם לידנו מראה, או טיימר, והרס לנו את הביטחון העצמי בצורה מקצועית ומבוקרת. אבל אם האקדח קופץ לכל כיוון, הכוונות מטיילות בין ירייה לירייה, והיד התומכת בעיקר משמשת כתפאורה, אולי הגיע הזמן לנסות שיטה אחרת. ומי יודע? יכול להיות שזה אפילו יעבוד.

בסופו של דבר, אחיזה טובה לא נמדדת לפי איך היא נראית בתמונה, אלא לפי כמה מהר וכמה עקבי אתם מצליחים להחזיר את הכוונות למטרה אחרי כל ירייה. והחדשות הטובות? בניגוד להרבה בעיות בירי, את זאת אפשר להתחיל לפתור עוד לפני שיורים את הכדור הראשון. ותרגול יבש, כשהוא נעשה בצורה בטוחה ונכונה, עדיין זול משמעותית מתרגול רטוב. בדקתי. לצערי, גם בכרטיס האשראי.

שתפו את הכתבה:

תגובה אחת

  1. ראשית, יישר כח גדול על התוכן החשוב והמחכים. כתבה חשובה מאד!
    אכן האחיזה שהגדרתם אותה כ"אחיזה מודרנית" היא היעילה והנכונה ביותר. וגם ב"גבולות הגזרה" של האחיזה הזאת, עדין, כל אחד צריך למצוא לעצמו עם הזמן את האחיזה "האישית שלו" שתהיה לו נוחה, תתן יציבות מירבית ולא תפריע לפעולה התקינה של האקדח (ותייצר מעצורים). זה גם תלוי אגב במבנה של והסוג של האקדח. ב 1911/2011 למשל ניתן (וכדאי) להניח את האגודל על הנצרה ובכך לתת לאקדח יציבות אנכית ואופקית נוספת (האגודל "בולם" את האדח בתנוע הטבעית של רתע כלפי מעלה והפוזיציה הגבוהה יותר על הגוף גם מתנגדת לנטיה שמאלה עקב לחיצת הדק אגרסיבית מידי) ובנוסף לכך גם תמנע הפעלה לא רצונית של הנצרה בזמן הירי ע"י האגודל (מעצור מאד לא נחמד).
    אני באופן אישי גם מחזיק את האגודל השני על הצינה ולא על גוף האקדח – מה שאמנם נותן לי עוד יציבות אופקית אבל יכול לגרום למעצור עקב הפרעה לתנועת המחלק (בחירה מודעת שלי כי לדעתי הסובייקטיבית היתרון עולה על החסרון – אבל עדין, אובייקטיבית – זה לא הכי נכון…).
    חשוב לציין גם עוד טעות נפוצה שהרבה אנשים נוהגים "לנעול" את המרפקים בחוזקה מה שגורם להתעייפות מוגברת של הידיים, פחות שליטה בפועל באקדח ונוקשות מיותרת שתפגע ב"גמישות" במעבר בין מטרות ויירי בתנועה. מומלץ אדרבא, לשחרר מעט את המרפקיםו להעלותם כלפי מעלה, מה שייצור מעין תנועת "צבת" בידיים התומכות ויגרום לאחיזה חזקה ויעילה יותר באקדח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שזה גם יעניין אותך...

כתבות נוספות